The "Text to Geometry" command (Contour/Other/Geom. Text) allows to create 2D profiles from a text, which can be useful for engraving text in a model. By default, CoCreate Modeling offers only two fonts in this command, namely hp_i3098_v and hp_block_v. To add to the list of fonts, use the L3D_LOAD_FONT command. Example:
(L3D_LOAD_FONT "germ_gothic")
Note that all of the above fonts are so-called stroke fonts which are in special format which is supported by CoCreate Modeling and our 2D CAD product CoCreate Drafting. See below for instructions on how to convert arbitrary TrueType fonts into stroke font format.
Mit dem Kommando "Text zu Geometrie" kann man aus einem Text ein 2D-Profil erzeugen, was nützlich ist, wenn man Texte in ein Modell eingravieren möchte. CoCreate Modeling bietet standardmäßig nur zwei Zeichensätze in diesem Kommando an, nämlich hp_i3098_v und hp_block_v. Um einen Zeichensatz hinzuzufügen, benutzt man das Kommando L3D_LOAD_FONT. Beispiel:
(L3D_LOAD_FONT "germ_gothic")
Die erwähnten Zeichensätze sind übrigens alle sogenannte stroke fonts, die in einem speziellen Format vorliegen, das von CoCreate Modeling und unserem 2D-CAD-Produkt CoCreate Drafting unterstützt wird. Anweisungen, wie man beliebige TrueType-Zeichensätze in dieses Format umwandelt, finden sich weiter unten.
-- ClausBrod
First option: CoCreate Designer Annotation converts Windows fonts on the fly. Just create some text in Annotation and use the desired font. The converted font file will be created in the background.
Second option: CoCreate Drafting can convert Windows fonts into stroke font format via its Text Settings dialog. Open this dialog as shown in the screenshot.
Now choose the font you want to convert and hit the OK button.
The converted fonts are written to the user profile directory (example
path: C:\Documents and Settings\clausb\Application Data\CoCreate\ME10\fonts
)
and can be copied from there. If you copy them to the personality
subdirectory
of your CoCreate Modeling installation (example path: C:\Program Files\CoCreate\OSD_Modeling_2005\personality
),
you can load them using L3D_LOAD_FONT
(see above) without having to specify a path.
Erste Möglichkeit: CoCreate Designer Annotation wandelt Windows-Zeichensätze automatisch im Hintergrund um. Man erzeuge einfach einen Text in Annotation und benutze dazu den gewünschten Zeichensatz. Die konvertierte Zeichensatzdatei entsteht dabei automatisch.
Zweite Möglichkeit: CoCreate Drafting kann Windows-Zeichensätze im Texteinstellungsdialog umwandeln. Dazu öffnet man diesen Dialog, wählt den gewünschten Zeichensatz aus und bestätigt mit OK.
Die konvertierten Zeichensätze werden in das Anwenderprofilverzeichnis
geschrieben (Beispiel: C:\Documents and Settings\clausb\Application Data\CoCreate\ME10\fonts
) und
können von dort kopiert werden. Kopiert man sie in das Unterverzeichnis personality
des
Installationsverzeichnisses für CoCreate Modeling,
kann man sie einfach via L3D_LOAD_FONT
laden (siehe oben), ohne dabei
einen Pfad angeben zu müssen.
-- ClausBrod
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While CoCreate Modeling starts up, it displays its logo window. Though it is useful
because it provides feedback about the startup process and also allows
direct access to the "What's New" pages, sometimes you'll want to
suppress it. This can be achieved by starting CoCreate Modeling with the
-scrt 0
command-line option. For details on how to add command-line
options, click here.
Während CoCreate Modeling startet, zeigt es sein Logo an. Zwar ist dieses
Logofenster durchaus nützlich, weil es über den Start
informiert und den direkten Zugriff auf die Dokumentation der
Neuerungen erlaubt, aber manchmal möchte man es dennoch
abschalten. Das geht ganz einfach, indem man CoCreate Modeling beim Start in
der Kommandozeile die Option -scrt 0
mitgibt. Wie man die Kommandozeile
modifiziert, ist detailliert hier
beschrieben.
-- ClausBrod - 22 Dec 2004
Eine Moeglichkeit: Fuer Windows gibt es dazu unter http://proe.cad.de/downloads/downloads_weitere.html ein kleines Werkzeug namens MitDENCer. Einmal gestartet, bekommt man im Ziffernblock einen Dezimalpunkt statt eines Kommas, und zwar auch dann, wenn man seine Tastatur im Betriebssystem auf deutsch umgestellt hat. Die Umstellung gilt für alle Anwendungen.
Weitere ähnliche Tools:
Siehe auch die Diskussion unter http://ww3.cad.de/foren/ubb/Forum12/HTML/010799.shtml.
Man kann auch an der Registry herumfuhrwerken, um Keyboard-Layouts zu ändern -
relevant ist dazu der Registryeintrag
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout
.
Siehe dazu die Beschreibung von Microsoft unter http://www.microsoft.com/whdc/device/input/w2kscan-map.mspx.
-- ClausBrod - 10 Jan 2005, last updated 18 Apr 2007
By magic
In the on-line documentation on the contributed CoCreate Modeling utilities (also known as "goodies"), you will find that you often need to explicitly use a Lisp (load)
command for activation. For example, to activate the recorder utility, enter this in the user input line:
(load "recorder")
Some of the more curious users try to locate a file with that name in the installation directories, and are surprised to find no such file at all.
The secret is that CoCreate Modeling's Lisp loader can also load compiled Lisp files from special shared libraries which serve as Lisp file archives. One of those archives is pesdlib.dll
which contains the bulk of the Lisp code which is loaded upon startup.
If you switch on the verbose loader mode during startup, you'll see output like this in the console window:
Finished initializing us Initializing foreignifl Finished initializing foreignifl Finished initializing hcll Initializing dsm Finished initializing dsm Initializing ddelisp ...
CoCreate Modeling actually performs (load)
operations for those files during startup. If it finds the
required Lisp code in an archive such as pesdlib
, it will "load" it from there
instead of from the filesystem. For Lisp modules which are loaded from the filesystem, you'll find a
line in the verbose output which says "Loading some/path/somefile.lsp", whereas for files loaded from
an archive, only an "Initializing..." line will appear.
The same mechanism is at work when you load one of the "goodies", such as
the recorder or formation utilities. Those goodies are all contained in one of those
special archives which CoCreate Modeling happens to know about; in this case, goodies.dll
.
Before CoCreate Modeling checks the filesystem, it searches the known archives for recorder
-
and will load it from there.
Das ist Zauberei
In der elektronischen Hilfe zu den beigesteuerten Werkzeuge für CoCreate Moldeing, die auch als "Goodies" bekannt sind, findet man oft einen Hinweis, daß man zur Aktivierung ein (load)-Kommando eingeben muß. Beispielsweise muß man folgendes eingeben, um den Rekorder zu aktivieren:
(load "recorder")
So mancher wißbegierige Anwender hat nun schon nach solche einer Datei irgendwo im Installationsverzeichnis gesucht und war überrascht, nichts zu finden!
Das Geheimnis ist, daß der Lisp-Lader in CoCreate Modeling übersetzte Lisp-Dateien
auch aus speziellen dynamischen Bibliotheken laden kann, die als Lisp-Dateiarchive dienen.
Eines dieser Archive ist pesdlib.dll
; darin findet sich das Gros des Lisp-Codes,
der beim Start geladen wird. Wenn man die Protokollmeldungen beim Start einschaltet,
sieht man Ausgaben wie die folgenden im Konsolenfenster:
Finished initializing us Initializing foreignifl Finished initializing foreignifl Finished initializing hcll Initializing dsm Finished initializing dsm Initializing ddelisp ...
CoCreate Modeling führt Ladeoperationen für diese Dateien beim Start durch.
Findet er den Lisp-Code in einem Archive wie beispielsweise pesdlib
, lädt er ihn von
dort anstelle aus dem Dateisystem. Bei Lisp-Modulen, die aus dem Dateisystem geladen werden,
erscheint im Protokoll eine Zeile "Loading some/path/somefile.lsp", während bei Dateien,
die aus einem Archiv geladen werden, nur "Initializing..." ausgegeben wird.
Der gleiche Mechanismus ist am Werk, wenn man eines der "Goodies" lädt, beispielsweise
den Rekorder oder die Formationswerkzeuge. Diese "Goodies" sind in einem der speziellen Archive
versteckt, von denen CoCreate Modeling zufällig weiß; in diesem Fall ist das
goodies.dll
. Bevor CoCreate Modeling im Dateisystem nachschaut, sucht es die bekannten
Archive nach recorder
ab - und lädt den Rekorder dann von dort.
-- ClausBrod - 31 Jan 2005
First option: Hit the BREAK key (also labelled PAUSE on many keyboards). CoCreate Modeling checks for this special key at strategic points of execution during many of its internal operations, and if the key is pressed, it will stop what it is currently doing, clean up any intermediate results, and return to the user with a notification message that the BREAK key was pressed.
Second option: Hmmm. I'm not sure I should mention this option at all,
because the BREAK key option is vastly superior for reasons which will
become obvious in a minute. Anyway: The second option is to send the
CoCreate Modeling process a so-called "signal" to interrupt it. On HP-UX,
this can be done by using the kill
command. On Windows systems,
use the sdkill
tool which ships with CoCreate Modeling.
The problem with this option is that the signal that is sent to CoCreate Modeling essentially simulates an internal crash - and that is how the code behaves in such a case. Instead of terminating its current operations at controlled points in time, a signal forces CoCreate Modeling to interrupt its calculations immediately. To CoCreate Modeling, this looks as if an unexpected crash had occurred. It will try to recover from it as well as possible, and in many cases, it will then continue to work as if nothing had happened. But the chances are actually high that the system will become unstable thereafter, and even the model data might become damaged. Your best bet in this situation is to quickly save the current model into a new file (!) and restart CoCreate Modeling.
The two options can be compared to waking somebody up who's currently asleep. If the poor fellow is in light sleep only, then he will usually wake up in a few seconds and be able to articulate himself reasonably well (by shouting at you for having the nerve to disturb him). If, however, you catch him in his deepest REM phase, in the midst of his wildest dreams, he will awake deeply disturbed and generally confused.
Summary: Never use kill
or sdkill
. Except in those cases where
BREAK definitely, doubtlessly, absolutely, positively, unmistakenly,
unequivocally, unquestionably doesn't work, and for some reason you cannot
afford to simply kill the process completely and restart. And if you
encounter such a case, contact CoCreate support to report it so
that CoCreate's developers get the chance to add some more BREAK
checks where they so far were missing.
PS: sdkill
is no longer shipped with the product starting with CoCreate Modeling 2006 (64-bit version),
so in order to forcibly terminate CoCreate Modeling, you will have to use the Windows
taskmanager. Make sure to choose "End Process Tree", not just "End Process";
this will also terminate any subprocesses which may have been started by
CoCreate Modeling, such as annotator.exe
.
Die erste Möglichkeit: Die BREAK-Taste drücken (auf vielen Tastaturen PAUSE genannt). CoCreate Modeling prüft auf diese Taste an strategischen Punkten während der Ausführung vieler seiner internen Berechnungen, und wenn die Taste gedrückt ist, bricht CoCreate Modeling ab, was es gerade getan hat, räumt Zwischenergebnisse auf und wird dann wieder interaktiv (mit einer Meldung an den Benutzer, daß die BREAK-Taste gedrückt wurde).
Die zweite Möglichkeit: Hmmm. Ich weiß nicht recht, ob ich
diese Option überhaupt erwähnen sollte, denn die BREAK-Taste
ist ihr aus Gründen, die gleich offenbar werden, erheblich
überlegen. Nun denn: Die zweite Möglichkeit ist, dem CoCreate-Modeling-Prozess
ein sogenanntes "Signal" zu schicken, um ihn zu unterbrechen. Unter
HP-UX macht man das mit dem Kommando kill
. Unter Windows benutzt
man sdkill
, das mit CoCreate Modeling ausgeliefert wird.
Das Problem mit dieser Variante ist, daß das Signal, das hier an CoCreate Modeling verschickt wird, so etwas wie einen internen Absturz simuliert - und genauso verhält sich das Programm dann in solch einem Fall. Anstatt die laufenden Berechnungen wie bei BREAK an kontrollierten und sicheren Punkten abzubrechen, erzwingt das Signal den sofortigen Abbruch, egal was gerade im CoCreate-Modeling-Prozeß vor sich geht. Für CoCreate Modeling sieht das wie ein unerwarteter Absturz aus. CoCreate Modeling wird dann versuchen, sich davon so gut wie möglich zu erholen, und in vielen Fällen läft hinterher alles weiter, als wäre nichts geschehen, aber die Chancen sind recht hoch, damit das System zu destabilisieren und eventuell auch das Modell zu beschädigen. Am besten speichert man in so einem Fall das aktuelle Modell schnell in eine neue Datei (!) ab und und startet CoCreate Modeling neu.
Die zwei Möglichkeiten kann man mit dem Vorhaben vergleichen, jemandem aus seinem Schlaf zu wecken. Wenn der arme Tropf nur in leichtem Schlaf ist, wird er üblicherweise binnen weniger Sekunden aufwachen und sich dann halbwegs normal artikulieren können (indem er uns berechtigterweise dafür schilt, ihn einfach so zu wecken). Wecken wir ihn aber aus der tiefsten REM-Phase, mitten aus seinen wildesten Träumen also, wird er zutiefst verstört und allgemein verwirrt aufwachen.
Zusammenfassung: Man verwende niemals kill
oder sdkill
. Außer
in den Fällen, in denen BREAK ganz bestimmt, absolut sicher, unzweifelhaft,
und ohne Frage einfach nicht funktioniert und man auch nicht einfach den
Prozeß beenden und neustarten kann. Und wenn man solch einen Fall
erwischt, sollte man ihn umgehend dem CoCreate-Support melden,
damit die Entwickler bei CoCreate eine Chance haben, gleich ein
paar zusätzliche BREAK-Abfragen einzufügen, wo sie bisher
gefehlt haben.
PS: Ab CoCreate Modeling 2006 wird sdkill
nicht mehr mit ausgeliefert.
Wenn man also CoCreate Modeling zwangsweise beenden will, muß man ab
CoCreate Modeling 2006 den Windows-Taskmanager bemühen. Wichtig ist dabei,
daß man dabei "End Process Tree" verwendet und nicht
"End Process" (wer kennt die deutschen Übersetzungen?)
- auf diese Weise werden auch Unterprozesse beendet,
die CoCreate Modeling eventuell gestartet hatte, wie zum Beispiel annotator.exe
.
-- ClausBrod - 17 Feb 2005, last updated 20 Feb 2006
When you install, you have the option to install message and help files for languages such as German, Italian, French, Spanisch or Japanese. The English message files are always installed, no matter which language you choose.
When installing multiple languages, you get entries in the Start menu which look like in the screenshot to the right. To run any of the language version, you just point to and click the version you want.
For those who are interested in how this works: Right-click one of
the entries for CoCreate Modeling and choose "Properties" in the context menu.
Now inspect the "Target" entry in that dialog. As you can see in
the screenshot, you'll find language specifications there
(in the example, SDLANG=german). If you want to fool
your co-workers, change german
into japanese
and enjoy their
confusion
SDLANG
is actually an environment variable which CoCreate Modeling checks upon
startup to determine the language it is supposed to run in.
Creating the SDLANG
environment variable is therefore another
way to influence CoCreate Modeling's language settings. However, the -e SDLANG=german
setting in the "Target" line takes precedence, so you'd either have
to delete that from "Target", or you need to start CoCreate Modeling through other
means, i.e. not through the shortcut, but directly by double-clicking
the executable.
-- ClausBrod - 13 Jul 2005
Use the options in the Edit/Settings/System Settings dialog. Those settings persist across sessions.
Unter Bearbeiten/Vorgaben/Systemvorgaben gibt es dazu eigens einen Schalter. Die Einstellungen bleiben für nachfolgende Sitzungen erhalten.
-- ClausBrod - 18 Oct 2005
Article moved.
So you start up CoCreate Modeling in the morning, but you cannot find the structure browser anymore, and in fact, the whole browser bar is gone. As a reminder: It should look like the bar displayed in the screenshot
The browser bar contains various types of browsers, such as the structure browser (always present) or the Annotation drawing browser. By default, it is docked, i.e. it is a part of CoCreate Modeling's main window.
Some users like to undock the browser bar to move it aside and have more space available for the model, or they even switch the browser bar off completely (View/Browsers/Browser Bar, or via the F12 key shortcut). The browser settings are stored on disk when you leave CoCreate Modeling, so that the browser looks the same the next time you start CoCreate Modeling.
Older versions of CoCreate Modeling stored the browser configuration data in the Windows registry.
More recent versions maintain a file called sd_ui_layout.def
which is located
in the user's application directory (typically to be found in a path like
C:\Documents and Settings\<username>\Application Data\CoCreate\OSD_Modeling\<version>
).
So when the browser bar somehow got lost (most of the time, it's just hidden by some other window or somehow moved into an offscreen area), try the following:
sd_ui_layout.def
file to, say, sd_ui_layout.def.orig
, and
restart CoCreate Modeling. You may have to rearrange window positions after this
step.
ResetUISettings.bat
.
Close CoCreate Modeling, then double-click this file to reset all UI settings
in CoCreate Modeling into their factory state. Restart CoCreate Modeling.
-- ClausBrod - 26 Jan 2006
First, check the FAQ entry on lost browser bars.
If you still have your browser bar, but only the structure browser is mysteriously gone, then maybe you have undocked the structure browser previously, then moved it aside where it is hidden under other windows, or even offscreen.
To undock the structure browser, right-click in an empty area in the browser and uncheck the "Docked" entry. (If the checkmark next to "Docked" is missing, you know that the browser is actually undocked.) To dock the browser, simply click on "Docked" again.
If you cannot find the structure browser and therefore cannot dock it:
sd_ui_layout.def
file
as described above.
-- ClausBrod - 26 Jan 2006
In CoCreate Modeling 2005, cutaway text items or section line letters are now classified as calculated text rather than manual text (I believe this was actually a bug fix, as those items shouldn't have been classified as manual text in the first place). In the "Modify Text Position" dialog, the "Calc" option is not checked by default. Only if you check "Calc", you can move such text items.
Ab dem Release 2005 gelten Texte in Ausbrüchen und die Schnittlinienbezeichner zu den berechneten Texten statt zu den manuellen Texten. (Das hätte wohl schon immer so sein müssen, aber vor CoCreate Modeling 2005 wurden diese Texte falsch klassifiziert.) Bewegen kann man solche Texte erst dann, wenn man im Dialog "Textpos ändern" die Option "Berechnet" anklickt.
-- ClausBrod - 02 Feb 2006
"Manage Parts" removes parts from or adds them to a view's component list. After this operation, it can be difficult to remember which parts you removed from a view. You can of course use UNDO, but sometimes it would still be useful to get something like a list of all parts which were removed, and maybe also another list of all parts which are still remaining in the component list.
This is exactly what those mysterious "RemainingX" and "RemovedX" entries represent - they are list of parts, or officially "part groups". Many users don't know that CoCreate Modeling has this feature, even though it can be very handy. Part groups can be used during selection, and so they can be used to store the results of previous selections. For example, consider how you could accomplish the following sequence:
Using part groups, you'd do this:
Without part groups, you'd have to repeat the initial selection in each and every step of this sequence.
In older versions of CoCreate Modeling (v11.5), "Manage Parts" created such part groups automatically for you whenever you removed parts from a view or added some to it. In more recent versions (v11.6 and above), the default behavior is not to create those part groups, but you can still request them in the "Create Part Group" section of the dialog. The default was changed because it turned out that users did not need the automatically created part groups quite as often as anticipated during the initial development of the "Manage Parts" dialog.
"Teile verwalten" entfernt Teile aus Ansichten oder fügt sie hinzu. Nach dem Kommando ist es manchmal knifflig, sich daran zu erinnern, welche Teile man nun tatsächlich entfernt hat. UNDO hilft natürlich ein bisßchen, aber manchmal möchte man vielleicht eine Liste dieser Teile einsehen.
Genau dazu dienen die etwas rätselhaften Einträge namens "EntferntX" und "VerbleibendX". Es handelt sich um Listen von Teilen, offiziell auch "Teilgruppenelemente". So mancher Anwender weiß gar nicht, daß CoCreate Modeling so etwas kennt, obwohl es eine sehr nützliche Einrichtung ist. Teilegruppen kann man bei der Teileauswahl angeben, was es erlaubt, das Ergebnis einer Auswahl zwischenzuspeichern und später immer wieder zu verwenden. Man stelle sich zum Beispiel die folgende Aufgabenliste vor:
Mit Teilgruppenelementen geht man dazu so vor:
Ohne Teilgruppenelemente hätte man die anfängliche Auswahl bei jedem Einzelschritt wiederholen müssen, was doch recht mühsam geworden wäre.
In älteren Versionen von CoCreate Modeling (v11.5) erzeugt "Teile verwalten" automatisch solche Teilgruppenelemente, wenn Teile aus Ansichten entfernt werden oder wenn welche hinzugefügt werden. In neueren Versionen (v11.6 und neuer) passiert das nicht mehr automatisch, aber man kann sich die Teilgruppenelemente auf Wunsch anlegen lassen, indem man die Optionen unter "Teilegruppe erstellen" benutzt. Die Voreinstellung wurde geändert, weil sich herausstellte, daß die Anwender die automatisch erzeugten Teilgruppenelemente dann doch nicht so häufig brauchten wie anfangs bei der Entwicklung des Dialogs "Teile verwalten" angenommen.
-- ClausBrod - 09 Mar 2006
Part groups can be removed using the "Remove" option in the "U-Def Features" menu.
Das geht über das Kommando "Entfernen" im Menü "Def Formelemente".
-- ClausBrod - 09 Mar 2006